Publicerat oktober 12, 2016

Nu är hösten här på allvar. Gillar du att dagarna blir kortare, kallare och gråare? Inte? Då är det kanske dags att bättra på din mentala styrka…

Det är med vädret som med allt annat här i livet (jobb, relationer, samhällsutveckling, hur det går för favoritlaget i fotboll…) – ibland verkar allt vara toppen, andra gånger tycker du det mesta går emot dig. Och det är när svårigheterna kommer som din mentala styrka prövas.

Tänk om du kunde träna upp dina mentala muskler, på samma sätt som när du tränar dina kroppsliga muskler på gym? Det går faktiskt – men i det ”mentala gymet” är verktygen inte träningsmaskiner och hantlar, utan dina egna tankar om dig själv, dina vanor och attityder.

Amy Morin, psykolog, författare och skribent i bl. a. Psychology Today, har listat ett antal punkter som fungerar som ett träningsprogram för att stärka de mentala musklerna. Precis som med all annan träning kommer det att krävas en hel del tid, engagemang och hårt arbete för att du ska märka någon skillnad. Men i gengäld får du mångdubbelt tillbaka – du ökar dina chanser att förverkliga de mål och drömmar du har:

1. Fokusera på det du kan förändra. Lägg inte energi på sådant du ändå inte kan göra något åt. Att ständigt klaga på sakernas tillstånd förändrar enbart ditt humör (till det sämre). Ägna istället din tid och energi åt det du faktiskt kan förändra.

2. Behåll din ”personliga makt”. Skyll inte dina eventuella misstag på andra/annat. Om det är någon annans fel har du ju små möjligheter att rätta till dina misstag, eller hur? Fundera stället på vad du kan göra bättre nästa gång. Låt dig inte heller påverkas av negativa människor runt ikring dig.

3. Lär dig att säga nej. Att ställa upp när någon behöver hjälp är självklart. Men tänk på att sätta rimliga gränser för vad du klarar av. Det är inte bara en fråga om din tid, det påverkar även dina möjligheter att utvecklas.

4. Våga ta kalkylerade risker. Att ta onödiga och dumma risker är naturligtvis inte bra. Men inte heller att alltid vara för försiktig. Livet kan aldrig bli helt säkert, för att uppnå det du vill behöver du ibland ta noga kalkylerade risker. Men se då till att vinsten vida överträffar insatsen.

5. Mäkla fred med ditt förflutna… Att gå omkring och älta tidigare dåliga handlingar och beslut gör dig inte något gott. Inse att det som har hänt inte går att göra ogjort och dra istället lärdom av dina misstag och misslyckanden.

6. …och var förlåtande mot dig själv i framtiden. Om du vill utvecklas kan du också vara övertyg om att du kommer fortsätta göra misstag – var glad för det! Inta en förlåtande attityd till dina kommande misstag, all forskning visar att du lär bättre av dem än när allt går som det ska. Du blir helt enkelt klokare av misstag (intill en viss mängd, förstås).

7. Acceptera utmaningar. Tänk på utmaningar som möjligheter att växa dig starkare. Varje hinder du övervinner ökar ditt självförtroende. Om du misslyckas, gå tillbaka till punkterna 5 och 6.

8. Boka in egen tid i din kalender. Utan tid för reflektion och eftertanke kommer du att göra sämre ifrån dig. Alla behöver en paus då och då, inte minst för att må bra.

9. Ta fullt ansvar för ditt liv. Tänk på att det är du själv som skapar dina möjligheter. Visst, ibland händer mirakel (du kan plötsligt bli erbjuden drömjobbet, du kan ärva en förmögenhet från en avlägsen släkting du inte visste existerade…) men det är mycket sällsynt. Om du vill att något ska hända i ditt liv är det nog du själv som får se till att det händer.

10. Ha tålamod och var uthållig. För att lyckas nå dina mål krävs det antagligen en hel del tid och flera försök. Men vissa saker är faktiskt värda att vänta på.

11. Var optimist och realist. Tänk positivt om möjligheterna att uppnå dina mål men se till att målen är realistiska. Det är en stor skillnad mellan självförtroende och övermod.

12. Räkna med att det gör lite ont ibland. Om du följer punkterna ovan kan du räkna med att få motstånd då och då och till och med en och annan smäll. Men vem sa att det är lätt att leva efter sina värderingar?

Det är en tänkvärd och utmanande lista. Med stor sannolikhet kommer du att förändra, och förhoppningsvis förbättra, ditt liv om du tar tag i punkterna ovan. Och vem vet, kanske du till och med accepterar utmaningen att uppskatta de höst- och vinterdagar som ligger framför dig.

I annat fall är det väl bara att boka en resa långt söderut…

Vill du att vi kontaktar dig
Vill du att vi kontaktar dig?
Skriv in dina uppgifter här nedan så tar vi kontakt med dig så fort som möjligt!