Publicerat november 22, 2016

Kräver du mycket av dig själv i ditt jobb? Har du dessutom svårt att slutföra en uppgift för att ”det alltid går att göra lite bättre”? Inte bra! Du kan vara på väg att bli en perfektionist…

Om du tänker på ordet perfekt får du förmodligen positiva känslor. Vem vill inte vara perfekt? Göra ett perfekt jobb, ha en perfekt kropp, utseende, hälsa… Men det är kanske dags att tänka om – perfekt-tänkandet kan faktiskt vara skadligt för både vårt jobb och vår hälsa, visar forskningen.

Ett forskarteam vid York St Johns University och University of Bath, England, publicerade nyligen en stor studie om hur vår vilja att göra ett perfekt jobb på våra arbetsplatser faktiskt kan leda till såväl stress, utbrändhet som ett sämre resultat.

– Samhället prioriterar perfektionism som ett tecken på kraft, dygd och hög prestation. Ändå visar våra resultat att perfektionism är ett i hög grad destruktivt drag och inget receptet för framgång. Flexibilitet och uthållighet är mycket bättre egenskaper, säger Thomas Curran, en av de ledande forskarna vid studien.

(Du kan läsa om studien här samt en artikel skriven av en av forskarna här).

Jaha, ska man inte längre sträva efter att bli bättre i det man gör, kanske du tänker nu? Nja, inte riktigt så, men du ska granska dina motiv för hur du tänker, vad du säger och gör. Elisabeth Lombardo, psykolog och skribent i Psychology Today, har listat ett antal fällor som är lätta att hamna i. Känner du igen dig i flera är det dags att se upp – du kanske är på väg att bli en perfektionist:

1. Ditt självförtroende beror i hög grad på vad andra tycker om det du gör. Du anstränger dig till ditt yttersta för att lyckas – för att andra ska se dig, bekräfta dig, uppskatta dig. Först när du får uppskattning från andra tycker du att du själv gjort något bra.

2. Du fokuserar väldigt mycket på saker som går fel. Även om du gör tio bra saker (eller hundra) är det det där tillfället som går fel som upptar dina tankar. Du har svårt att se allt bra du gör, sikten verkar ofta skymmas av några få mindre lyckade insatser.

3. Du skjuter upp eller väljer bort saker som du inte är helt säker att lyckas med. Tanken på att misslyckas skrämmer dig så mycket att du struntar i att göra saker du egentligen vill testa. Varför göra något du ändå vet inte blir perfekt?

4. Du använder uttrycken ”jag borde…” och ”jag måste…” väldigt mycket. Du har strikta regler för det mesta i livet. Du tänker även på samma sätt om andra, de ”borde” och ”måste” också. Och när alla dessa ”borden” och ”måsten” inte blir uppfyllda känns det inte bra.

5. Du har svårt att avsluta saker därför att du ”inser” att de nog går att göra ännu bättre. Du lägger ner mycket tid på små förbättringar och tänker inte på att den tiden kunde ha använts till något annat.

6. Du kräver mycket av dig själv och andra. Ditt motto är att alltid överträffa dig själv och du förväntar dig att alla i din omgivning resonerar likadant. Att misslyckas finns inte på kartan, vare sig för dig själv eller andra.

7. Du gör ofta saker själv istället för att delegera eller be om hjälp. Du vill ha kontroll på allt och enklaste sättet är att göra det själv, då vet du att det blir rätt gjort.

8. Du hamnar lätt i ett svart-eller vitt-tänkande. Antingen är något rätt eller fel, bra eller dåligt, perfekt eller totalt misslyckat. Det finns inga mellanlägen, ingen gråskala – bara svart eller vitt.

Hur känns det nu? Tycker du fortfarande att ”perfekt” är något att sträva efter?

Vill du att vi kontaktar dig
Vill du att vi kontaktar dig?
Skriv in dina uppgifter här nedan så tar vi kontakt med dig så fort som möjligt!