Publicerat maj 24, 2018

Brukar du ställas inför uppgifter i ditt arbete som du inte är helt säker på att klara av? Här kommer lite hjälp från forskningen om hur du då ska tänka och handla…

Du har kanske hört talas om uttrycket ”Vare sig du tror att du kan eller tror att du inte kan, har du förmodligen helt rätt”? Citatet tillskrivs bilbyggaren och industrimannen Henry Ford och meningen är förstås att ju mer du tror på att du klarar en uppgift, desto sannolikare är det att du också gör det. Men också motsatsen, om du tvivlar på din förmåga ökar risken för att du misslyckas.

Nu verkar det som att forskar från universitet i England och Italien har kommit fram till att det finns en hel del sanning i citatet. I en stor undersökning med nästan 3000 anställda som presenterades i Journal of Vocational Behavior tidigare i år har forskarna bland annat hittat följande intressanta samband, skriver Science Daily:

• Ju högre medarbetarna skattade sin förmåga att lösa olika uppgifter – desto bättre presterade de.
• Ju bättre de ansåg att de kunde hantera negativa känslor, stress och konflikter – desto mindre råkade de ut för såväl fysiska som psykiska problem.
• Ju mer de sa sig förstå kollegornas humör och känslor (empatisk förmåga) – desto villigare var de att hjälpa andra om så behövdes.

Jaha, då är det väl bara att intala dig själv att du klarar av de utmaningar du råkar ut för så ordnar sig allt? Nja, så enkelt är det tyvärr inte, en förutsättning för att din tro på dig själv också ska fungera när du ger dig i kast med dina uppgifter är att du verkligen tror att du kan utföra dem.

Och det är här det blir riktigt intressant. Du kan nämligen träna upp din förmåga att verkligen tro på det du vill uppnå. Och det är saker du förmodligen redan känner mycket väl till – enda kruxet är att det kräver en hel del mod och arbete samt att du har ”turen” att omge dig med rätt personer…

Så här stärker du ditt självförtroende för alla tänkbara uppgifter. Det är affärstidningen Forbes som satt ihop punkterna och de bygger sin lista på banbrytande forskning av Albert Bandura, en av världens mest inflytelserika psykologer:

• Gör! Lär dig! Sätt igång! Det absolut mest effektiva sättet att skaffa sig självförtroende för en uppgift är att utföra den. Många gånger. Och lära av sina misstag. Till slut blir du bättre, det går nästan inte att undvika och med lite tur blir du riktigt bra. Men ta det lite försiktigt i början och uppskatta även små framsteg. Tänk: Även världens bäste var en gång nybörjare.

• Lyssna! Titta! Ta in! Hur gör de som redan är duktiga? Vad har de för hemligheter? Att kopiera framgång är inte stöld, det är bara sunt förnuft. Men ge även akt på de som inte lyckats så bra. Vad gjorde de för fel? Tänk: Varför uppfinna hjulet på nytt?

• Se till att bli berömd! Nu menar vi inte att du ska bli en kändis. Utan att du ska skaffa dig en mentor, en coach eller någon annan du litar på som kan ge dig feedback och uppmuntra och berömma dig när du gör framsteg. Att få höra ett ”bra gjort” då och då kommer garanterat att motivera dig för att ta ännu fler kliv framåt. Tänk: Ensam är inte stark.

• Var snäll mot dig själv! När tvivel och oro för att misslyckas dyker upp (för det kommer de att göra) – döm då inte dig själv för hårt. Din inre röst brukar vara en hård domare, men är sällan rättvis. Tänk: det enda skott som garanterat inte går i mål är det du inte vågar skjuta.

Vill du att vi kontaktar dig
Vill du att vi kontaktar dig?
Skriv in dina uppgifter här nedan så tar vi kontakt med dig så fort som möjligt!