Receptet för en Godare Jul och ett Ännu Bättre Nytt År!

Brukar du ta med dig arbete hem på fritiden? Då är du i gott sällskap, hälften av alla svenskar verkar ägna sig åt detta. Vilket är dåligt både för din effektivitet på jobbet och din hälsa, visar massor av forskning…

Nu är det snart jul och nyår och det betyder några extra lediga dagar för de flesta av oss. Har du dessutom möjlighet att plocka ut några klämdagar kan du få till en hyfsat lång ledighet. Men vad hjälper det om du ändå envisas med att jobba när du är ledig?

Marknadsundersökningsföretaget YouGov presenterade i somras siffror som skvallrar om att svenskar är rätt bra på att jobba på fritiden. 45 procent uppgav att de arbetade även under semestern och hela 56 procent kollade jobbmail, i många fall flera gånger om dagen. Värst på att ta med sig jobbet hem är cheferna. Enligt SCB ägnar sig sju av tio chefer åt arbete på kvällar och helger. 30 procent jobbar så mycket som tre av fyra helger. Bara nio procent av cheferna säger att de (nästan) aldrig helgjobbar.

De vanligaste anledningarna till vår flit är att vi ”vill undvika mycket jobb efter ledigheten”, ”uppgifterna inte kan vänta” och ”ingen annan kan göra det jag gör”, enligt YouGov. Bara några få procent ägnar fritiden åt jobb därför att ”chefen/företaget kräver det”.

Det verkar alltså som att det är väldigt få som måste ta jobbet med sig hem – de allra flesta gör det mer eller mindre frivilligt. Detta trots att all forskning visar att för mycket jobb och för lite vila både är skadligt för hälsan (stress, utbrändhet, hjärtsjukdomar m.m.) och att det knappast gör oss mer effektiva och produktiva på jobbet, snarare tvärt om.

Då inställer sig givetvis frågan – varför gör vi på detta viset? Förklaringarna varierar i det oändliga: Vi är rädda om våra jobb, vi vill visa oss duktiga och ambitiösa, vi tror det är bra för vår karriär, vi gillar att jobba, vi är ansvarstagande, vi har svårt att säga nej… Eller så är det för många möten på jobbet som stjäl tid, för dålig kommunikation som skapar otydlighet, inkompetenta medarbetare/chefer som vi måste täcka upp för…Eller så skyller vi helt enkelt på den nya tekniken som gör oss uppkopplade hela tiden… Eller nåt annat.

Om du är en notorisk ”hemarbetare” känner du kanske igen dig i några av förklaringarna? Men tänk om den verkliga förklaringen är något helt annat? Art Markman, professor i psykologi vid University of Texas, Austin, för i Harvard Business Review fram en mycket intressant teori:

Du har gjort det till en vana! Genom åren har du helt enkelt skapat ett beteende att ta med dig arbetet hem! Och nu sitter du fast, du tänker på jobbet titt som tätt, det går per automatik utan att du är särskilt medveten om vad du gör. Du kollar mailen och städar av några saker som blivit över från veckan, trots att du hade bestämt dig för att den här gången ska du minsann inte jobba.

Och det är här problemet ligger. Många misslyckas med att bryta en vana för att de fokuserar på vad de inte ska göra, i stället för vad de ska göra. Negativa mål, dvs att inte göra någonting (till exempel att inte jobba), stöter i din hjärna på åtminstone två svårigheter. För det första måste du hela tiden vara vaksam och stoppa dig själv när du börjar tänka på jobbet. För det andra kan nya vanor etableras endast när du gör saker upprepade gånger, inte när du inte gör saker. 

Istället ska du, enligt Art Markman, ägna all kraft åt vad du ska göra istället för att arbeta. Med andra ord – gör det till en vana att planera din fritid med annat än jobb. Det kan vara lite större saker som att gå en språkkurs, börja träna regelbundet, skaffa dig en hobby eller något annat du tycker är roligt och du kan göra regelbundet. Eller mindre saker som att läsa en bok, laga mat, se på film, ta promenader, umgås med familj och vänner, gå på restaurang…

Poängen är att du ersätter din vana att jobba (och att tänka på jobb) med en annan vana. Men du måste planera din nya vana noggrant, annars är risken stor att du faller tillbaka i gamla mönster. Och ha lite tålamod, det tar tid att bryta en dålig vana och ersätta den med någon bättre. Men varför inte börja nu när lite extra ledighet står för dörren?

Hur skulle det kännas att verkligen vara ledig på riktigt? Utan tankar på jobb? Utan att kolla mail? Utan att ta med sig to-do-listan hem? Utan att en enda gång sätta sig framför datorn och säga ”jag ska bara…”? Och komma tillbaka till jobbet utvilad och fylld av energi?

Från oss alla på Nya Ledarskapet till er alla:

En Godare Jul och ett Ännu Bättre Nytt År!

Missa ingen kunskap och insikter!

Vill du komma i kontakt med Nya Ledarskapet?

Kontakta oss för kostnadsfri information via formuläret.