Publicerat september 29, 2016

Hur ska en bra chef vara? Ett sätt att närma sig svaret på den frågan är att tänka precis tvärtom – nämligen hur en bra chef INTE ska vara…

Den amerikanska journalisten och krönikören J Maureen Henderson skriver regelbundet om ledarskap i bl. a. Forbes. Hon har satt ihop en lista på sju punkter som utmärker en dålig chef. Ursprungligen var listan tänkt att hjälpa arbetssökande att identifiera en dålig chef under anställningsintervjuer. Men varningssignalerna Henderson listar skulle lika gärna kunna gälla för vilken arbetsplats som helst.

Listan innehåller inte självklara dumheter som rena kränkningar, mobbning eller oetiskt agerande. Men det finns en hel rad mindre iögonfallande beteenden som chefer tyvärr ägnar sig åt, i många fall utan att vara medvetna om dem. Vi kan kalla dem dåliga vanor, det där vi gör utan att tänka oss för eller mena något illa –  men som ändå säger en hel del om vårt sätt att agera som ledare.

Alltså, tänk på din chef och fundera över följande beteenden:

Att visa ointresse. Kommer din chef ofta för sent till möten? Och går tidigare än planerat för att något ”viktigare” kallar? Fingrar och tittar på telefonen oavbrutet? Inte verkar lyssna på vad du säger? Ouppmärksamhet och ointresse från en chef är ett säkert sätt att ta död på medarbetarnas motivation och sänka självkänslan.

Att vara oförberedd. Verkar chefen vara dåligt förberedd när ni träffas för att prata om t. ex. ett projekt? Ställer frågor hen redan borde känna till svaren på? Det tyder på att du har en chef som inte är särskilt bra på vare sig att planera eller organisera sin tid, inga bra egenskaper för en ledare.

Att vara för upptagen av sig själv. Är din chef mer intresserad att prata om sig själv och sitt eget jobb än vad du sysslar med? Avfärdar dina frågor och problem genom att snabbt berätta hur hemskt hen har det? Och hur dåligt andra sköter sig? Då har du en chef där allt kretsar kring det egna egot och du kan inte förvänta dig särskilt mycket hjälp.

Att vara ”osynlig”. Har du en chef som är svår, för att inte säga omöjlig, att få tag i? Som sällan eller aldrig visar sig på din arbetsplats? Visst, ibland är chefen upptagen med annat  – men att sätta i system att inte vara tillgänglig för sina medarbetare är att undandra sig sitt ledarskap.

Att inte ge raka besked. Svarar din chef undanglidande på dina frågor? Har svårt att ge dig feedback? Sällan säger vad hen tycker? Då har du att göra med en chef med stora kommunikationsproblem och få saker är värre för en ledare än otydlighet.

Att vara en felfinnare. Är din chef mer intresserad av att påpeka dina misstag än det du faktiskt gjort bra? Ta upp fel hos dig som inte har med ditt arbete att göra och hålla rena korsförhör om oväsentligheter? Då kanske din chef finner mer nöje i att göra dig osäker än att hjälpa dig i ditt arbete och det börjar närma sig gränsen för mobbning.

Vilket för oss fram till den sjunde punkten, som handlar om dig själv.

Alla kan inte älska alla här i världen! Alla klickar inte med sin chef, trots ärliga försök. Om din magkänsla säger dig nåt i stil med ”det går inte att samarbeta med xx” eller ”jag har inget förtroende för xx” så kanske det är dags att byta avdelning eller jobb, om du kan. Att stanna kvar i en dålig relation leder aldrig till något gott. Bättre då att ta nya tag någon annanstans.

Okej, hur många punkter tycker du dig känna igen din chef i? Enligt J Maureen Henderson räcker det med bara ett par punkter för att du ska fråga dig om du verkligen har en chef som är bra för dig.

Men nu kommer vi till det verkligt intressanta för dig som är chef. Nu ska du vända på formuleringarna ovan och sätta in dig själv i chefsrollen. Visar du alltid intresse för dina medarbetare? Äger du förmågan att lyssna? Försöker du alltid ge raka och tydliga besked? Och så vidare…

Ibland kan det vara nyttigt med lite självrannsakan.

Vill du att vi kontaktar dig
Vill du att vi kontaktar dig?
Skriv in dina uppgifter här nedan så tar vi kontakt med dig så fort som möjligt!