Publicerat maj 5, 2021
Hur går det för dig att kommunicera digitalt med dina medarbetare så här under pandemin? Här kommer en undersökning som visar att det finns vissa fällor du kan trilla i…
 
Det senaste året, när många har arbetat hemifrån, har cheferna tvingats hitta nya rutiner för att hålla kontakten med sina grupper och medarbetare. Videomöten har fungerat rätt bra enligt flera undersökningar. Men sådana saker tar en hel del tid och om chefen bara vill ställa en enkel fråga eller skicka ut lite information har korta meddelanden, som sms, mail eller chatfunktioner, blivit en vanlig arbetsmetod.
 
Men det har sina risker med sådana meddelanden, visar en undersökning från The Knowledge Academy, ett globalt utbildnings- och managementföretag.
 
De lät utrusta drygt 800 medarbetare med pulsmätare under en arbetsperiod på sex veckor under förevändning att det var en hälsoundersökning. Samtidigt fick deras chefer i uppdrag att då och då skicka ut korta meddelanden som ”Har du gjort X (en uppgift) ännu” och ”Kan du berätta om dina insikter vid mötet idag?” Samtliga meddelanden var uttryck som var vanliga bland medarbetarna på de arbetsplatser som deltog.
 
Vad medarbetarna inte visste var att pulsen mättes just i det ögonblick de öppnade och lästa meddelandet. Och det visade sig, vilket du säkert har räknat ut redan, att när chefen hörde av sig steg pulsen hos medarbetarna. I några fall nästan till det dubbla…
 
Den största pulshöjaren var meddelandet ”Låt oss prata” – då gick pulsen upp till i genomsnitt 147 slag per minut (jämfört med en tänkt vilopuls på 80). Nästan lika illa var det när medarbetaren läste ”Har du möjlighet att göra en presentation för oss?” vilket fick medarbetarnas hjärtan att jobba i 143-tempo.
 
Här är tio-i-topp-listan:
 
  1. Låt oss prata – 147 slag per minut (en höjning med 84 procent)
  2. Har du möjlighet att göra en presentation för oss? – 143 (79%)
  3. Kan du dela med dig av dina insikter vid dagens möte? – 138 (73%)
  4. Få det bara gjort – 131 (64%)
  5. Har du sett det brådskande mailet? – 130 (63%)
  6. Det har kommit till min kännedom att… – 127 (59%)
  7. Har du gjort X (en uppgift) än? – 123 (54%)
  8. Hur tycker du att det går? – 118 (48%)
  9. Kan du utveckla detta? – 111 (39%)
10. Vänligen ge råd om… – 105 (31%)
 
Hur ska man då tolka dessa resultat? En uppenbar förklaring är att chefens ord har stor påverkan på medarbetarna, kanske inte alltid i önskad riktning. En kraftigt förhöjd puls tyder många gånger på en känsla av olust, oro eller till och med rädsla.
 
————————————————————
LÄS OCKSÅ: Vill du verkligen få fram dina argument – gör så här!
————————————————————
 
Men denna reaktion är kanske inte så konstig. Digitala meddelanden saknar nämligen en mycket viktig faktor när vi kommunicerar – kroppsspråket, det vill säga gester, kroppshållning, ansiktsuttryck, röstläge, blickar… Det är med kroppsspråket vi förmedlar känslor som förklarar, förstärker eller förminskar det budskap våra ord innehåller.
 
En medarbetare som ansikte mot ansikte med sin chef får höra ”Låt oss prata en stund” kan med blixtens hastighet konstatera att chefens vänliga ansiktsuttryck, det lilla leendet och de inbjudande utslagna armarna tyder på att det inte är någon fara (och givetvis motsatsen om chefen verkar bister och upprörd).
 
Samma ”Låt oss prata en stund” förmedlat via ett sms lämnar fältet vidöppet för tolkningar. Och här är vi människor väldigt snabba att måla upp ett katastrofscenario och den första tanken blir ofta ”Oj, vad har jag nu gjort för fel?” Den som någon gång fått ett oväntat fönsterkuvert från Skattemyndigheten vet vad vi talar om…
 
Kanske något att tänka på nästa gång du ska skicka iväg ett kort meddelande. För inte vill du väl skrämma livet ur dina medarbetare…
 
————————————————————
SÅ KAN DU ANVÄNDA DITT KROPPSSPRÅK I DIN LEDARROLL. I vår utbildning Leda Genom Andra tar vi bland mycket annat upp hur du kan bli en effektivare ledare genom att förstå hur ditt och andras kroppsspråk fungerar.