Brukar du få kritik? Var glad för det! (Del 1)

Picture

När du får kritik (för det får du väl ibland), hur reagerar du då? Börjar du försvara dig med en gång? Eller känner dig misslyckad? Då kanske du ska tänka om. Här är två sätt att reagera som du definitivt ska undvika – och två sätt som gör dig till en vinnare!

Aristoteles, den grekiska filosofen, lär ha myntat uttrycket ”Det finns bara ett sätt att undvika kritik: gör ingenting, säg ingenting, var ingenting”. Så kan du naturligtvis inte uppträda, i alla fall inte på ett jobb och allraminst om du är chef. Som ledare förväntas det faktiskt av dig att du ska kunna ta kritik och dessutom omvandla den till något positivt. Som ledare förväntas du (och får betalt för) att ta beslut och ibland är besluten tuffa och gillas inte av alla.

När kritiken kommer (och det gör den) har du har liten chans att påverka hur andra uppfattar kritiken mot dig. Men du har alla chanser i världen att styra dina egna reaktioner och handlanden. Och det är också då som du kan hamna i ett par vanliga tankefällor som bara gör saken värre (men det finns dessbättre lösningar):

Du tar kritiken personligt. När du får kritik är du snabb att ta ditt ansvar – men drar felaktigt slutsatsen att kritiken gäller just dig och din person, även fast det inte alls är menat så. Du sätter dig själv i centralpositionen och kritik mot t.ex. ett projekt du leder blir i en handvändning kritik mot dig själv. Nu har du på ett effektivt sätt lyckats ta bort allt fokus på att förstå vad den som kritiserade veklingen menade, eftersom du redan ”insett” att det handlar om dig. Du blir förmodligen arg, besviken, skuldmedveten… känslor som inte gagnar dig det minsta.

Du gör dig själv till offer. Här är det tvärtom, du vägrar i sten att inse att du har något ansvar för det inträffade. Du hittar genast någon eller något att skylla på, du är bara ett offer för omständigheterna eller någon annans illvilja. Det här sättet att reagera kan var nog så mänskligt (det är ju kanske inte ditt fel) men tyder verkligen inte på någon större ledarförmåga. När du gör dig till offer har du också tagit ifrån dig själv alla möjligheter att ställa saker och ting till rätta – du har ju redan förklarat dig själv maktlös eftersom “det är någon annans fel”.

De här två exemplen har det gemensamma att du reagerar impulsivt, utan att tänka efter börjar du argumentera emot den kritik du just fått. Och det leder oss osökt in på två sätt där du faktiskt kan gå vinnande ur situationen:

Ta det lugnt och lyssna. Kommer världen att falla ihop för att du får kritik? Naturligtvis inte. Motstå frestelsen att med en gång gå i försvarsställning, ta istället chansen att ställa frågor så att du får veta mer: Vad består kritiken mer exakt av? Är det fler som tycker så? Vad skulle man kunna göra istället? Osv…. Visa att du är intresserad och beredd att lyssna, det är en egenskap som alla goda ledare måste behärska. Dessutom skaffar du dig tid att tänka efter och inte reagera med ryggmärgen…

Se möjligheterna. När du väl har gett dig själv chansen att lyssna på din kritiker händer förmodligen en fantastisk sak – du upptäcker att du själv inte sitter inne med alla svaren! Du kommer att se nya möjligheter eftersom du just fått höra ett annat sätt att tänka, nya erfarenheter och nya intryck. Du har, hör och häpna, fått lära dig något nytt. Se det som en gåva som gör att du kommer att utvecklas i ditt ledarskap.

Men, kanske du invänder, att få kritik känns ju aldrig roligt. Det är nog alldeles sant, men om du tänker så kan du fundera på Aristoteles ord en gång till:

”Det finns bara ett sätt att undvika kritik: gör ingenting, säg ingenting, var ingenting”.

Var istället glad för kritiken (försök, det går) och gör något bra av den.

NÄSTA VECKA: Fyra vägar att hantera kritik – på ett konstruktivt sätt.

Missa ingen kunskap och insikter!

Vill du komma i kontakt med Nya Ledarskapet?

Kontakta oss för kostnadsfri information via formuläret.