Dags att skaffa dig en strategi på nätet?

Picture

De flesta av oss har nog en social strategi i våra jobb. Vi säger inte allt till alla. Vi vet vem vi kan anförtro oss till, vem vi kan vara lite mer privata med. Och vi vet vem vi ska vara lite försiktiga med eller till och med undvika att berätta för mycket för. Men när det kommer till sociala medier – vilken är då din strategi?

För tio år sedan var det bara tio procent av svenskarna som använde någon form av sociala medier (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube etc). I fjol hade den siffran stigit till 72 procent, enligt Stiftelsen för internetinfrastruktur.

Sociala medier har öppnat upp nya möjligheter för oss men kan också skapa problem. Till skillnad från i det “verkliga livet” har du förmodligen ingen aning om vilka som tar del av den information du ger på sociala medier. Vi tycks glömma att vi ”pratar” med massor av människor vi inte känner och som kan bilda sig en uppfattning om vilka vi är genom det vi skriver, kommenterar och delar.


I en nyligen gjord amerikansk undersökning sa runt 40 procent av arbetsgivarna att de använde sociala medier för att ta reda på mer om människor som sökte arbete hos dem. I Sverige har vi de senaste åren sett åtskilliga exempel på hur kommentarer på Twitter eller Facebook orsakat oönskade problem på arbetsplatsen för dem som skrivit kommentarerna. Och då handlar det inte bara om politiker med rasistiska åsikter…

Så, om det du gör på sociala medier kan påverka din yrkeskarriär, kanske även du borde fundera på hur du använder sociala medier?

Nancy Rothbard, som forskar kring arbetslivs- och ledarskapsfrågor vid University of Pennsylvania, har försökt ta reda på hur vi uppför oss på sociala medier. Hon har intervjuat chefer på olika nivåer, anställda och egna företagare om deras vanor. I en artikel i tidskriften Psychology Today berättar hon att man kan dela in användare av sociala medier i fyra olika huvudtyper med olika strategier. Alla har sina fördelar och nackdelar:

Den öppna strategin: Du är helt öppen med både åsikter och känslor. Du gör ingen skillnad mellan det personliga och det professionella, utan blandar friskt. Du låter alla se det du skriver.
Fördelar: Du framstår som äkta och ärlig. Nackdelar: Vissa kanske inte gillar allt du delar med dig av, det kan inverka negativt på din yrkeskarriär, t. ex. när du söker nytt jobb.

Den delade strategin: Du är öppen, men du håller det personliga och det professionella åtskilda (t. ex genom att ha olika konton där du själv väljer vilka som ska kunna se dina inlägg). Fördelar: Du bestämmer själv vilka du vill dela vad med. Nackdelar: Du kan göra folk sura genom att inte acceptera dem som dina ”arbetsvänner”.

Den professionella strategin: Du skriver och kommenterar bara sådant som handlar om ditt arbete eller kan förbättra din yrkesmässiga image. Fördelar: Du framstår som professionell. Nackdelar: Du visar inte hela dig, kan framstå som inte helt äkta.

Den anpassade strategin: Du har inte bara många olika konton, du har dessutom olika inställningar för vilka som kan se vad inom samma grupp. Fördelar: Du kan uttrycka dig relativt fritt till likasinnade. Nackdelar: Det kräver mycket jobb och tar tid.

Känner du igen dig i någon av grupperna? En försiktig gissning är att den första är vanligast. Om du är som de flesta av oss har du nog aldrig funderat särskilt mycket på vilken strategi du har på sociala medier. Samtidigt är du säkert mycket medveten om hur du uppträder och vad du säger när det är ”på riktigt”, på din arbetsplats eller i ditt privata liv.

Det är kanske är dags att inse att det verkliga livet och livet på nätet börjar flyta samman? Och skaffa dig en strategi?

Missa ingen kunskap och insikter!

Vill du komma i kontakt med Nya Ledarskapet?

Kontakta oss för kostnadsfri information via formuläret.