Är du bra på att hantera dina pengar? Fattar du dina köpbeslut på rationella grunder? Med ditt långsiktigt bästa för ögonen? Svarar du ja på dessa frågor får du nog tänka om – åtminstone om man får tro årets nobelpristagare i ekonomi, Richard H Thaler…
Vi människor är komplicerade varelser, inte minst när det gäller hur vi spenderar våra surt förvärvade pengar. Vi gör alltför ofta impulsköp (fast vi vet att vi borde spara), vi köper ofta fler varor än vi behöver (för att vi tror att vi gör en bra affär) och vi förstår inte alltid vårt eget bästa om hur vi ska investera våra pengar (om vi har den möjligheten).
Detta gör vi för att vi har begränsat rationellt tänkande och bristande självkontroll. Vår enda räddning är att någon sällsynt klok person ger oss en liten knuff i rätt riktning så att vi kommer på bättre tankar.
Detta är – mycket hårddraget – kontentan i årets nobelpristagare i ekonomi, Richard H Thalers, forskning. Han har visat att vi långt ifrån alltid är så rationella, långsiktiga och kontrollerade i våra beslut och handlingar som vi gärna vill tro. Hans forskning har varit banbrytande för hur man använder psykologiska insikter på ekonomiskt beslutsfattande, på både personlig och samhällelig nivå.
Här är några exempel från vardagslivet där ditt rationella tänkande kan ifrågasättas:
• Du har säkert många gånger fallit för frestelsen ”köp tre, betala för två” fast du egentligen bara tänkt köpa en (eller inte ens någon). Du tycker att du har gjort en bra affär när du i själva verket har gjort av med dubbelt så mycket pengar som du tänkt dig. En fråga du kan ställa dig är: varför säljer de inte varan lite billigare så att du själv kan bestämma om du vill ha en, två eller tre?
• Anta att du har bestämt dig för att köpa en ny klocka som kostar 1000 kr som du just står och fingrar på. Så får du reda på att samma klocka bara kostar 900 i en affär några kvarter bort. Då går du förmodligen till den andra affären och köper den. Men om det istället var en 50 tums tv med ljudanläggning du var ute efter till en kostnad av 10 000 kronor och du får veta att den kostar 9 900 en bit därifrån tycker du nog att det kan kvitta. Samma besparing, men olika beslut – förklaringen är att du i det första fallet sparar tio procent och i det andra fallet bara en enda ynka procent. Och bortser från att du i båda fallen sparar exakt lika mycket.
• Du har bestämt dig för att spara till semesterresan nästa sommar, en ny bil, drömhuset eller din pension… Sen ser du helt plötsligt den där fantastiskt snygga (och dyra) jackan i ett skyltfönster och du kan inte motstå dina impulser. Plötsligt har du glömt dina långsiktiga planer och där försvann ett par månaders sparandet ett nafs… Vi faller nämligen ofta för kortsiktiga frestelser som går stick i stäv med våra långsiktiga intentioner.
Men även på samhällsnivå har Thalers forskning fått stort genomslag. Och här har det visat sig att en ”liten vänlig knuff” i rätt riktning kan betyda mer än rationella argument och uppmaningar:
• I England försökte man få husägare att isolera sina vindar, för att spara energi. Det gick inget vidare, trots stora bidrag och informationskampanjer. Med Thalers hjälp tog man reda på varför – folk tvekade att nappa på erbjudandet för att vindarna var fulla av gamla saker och bråte som de behövde forsla bort. När myndigheterna erbjöd sig att hjälpa till med att frakta bort skräpet femdubblades(!) ansökningarna.
• Även skattemoralen förbättrades dramatiskt med en ”liten knuff”. När myndigheterna skickade ut ett vänligt brev (i stället för att hota om t.ex. indrivning) där de påminde att ”de flesta i ditt område har redan deklarerat och betalat sin skatt” blev det fart på betalningsviljan.
• I USA har man lyckats få flera miljoner människor att pensionsspara med hjälp av Thalers forskning. Folk som inte ansåg sig ha råd att spara just då gick ändå med på att spara en del av kommande löneökningar i pensionsfonder. Det är nämligen lättare att avstå från något man eventuellt får i framtiden än att avstå från något man redan har.
Vad har nu allt detta med ledarskap att göra kanske du undrar? Jo, vi människor fattar inte alltid rationella beslut av den enkla anledningen att vi är just människor och ibland låter våra känslor styra oss. Det är helt enkelt en övermänsklig uppgift att alltid utvärdera alla alternativ vi har och dess långsiktiga konsekvenser. För att överhuvud taget kunna fatta ett beslut måste vi snäva in vårt fokus och förenkla våra beslutsregler. Och då kan det givetvis gå fel ibland.
Men som ledare kan du ju alltid ge en ”liten vänlig knuff” i rätt riktning…
PS 1. Att ”köpa tre, betala för två” är självklart inte alltid fel. Inlagda tomater t.ex. håller sig nästan hur länge som helst och går alltid åt.
PS 2. Det du just läst är naturligtvis en mycket, mycket, mycket förenklad beskrivning av Richard H Thalers forskning. Den som vill läsa en mer utförlig redogörelse (där jag har hämtat mina uppgifter och min inspiration från) kan göra det här:
http://www.kva.se/sv/pressrum/pressmeddelanden/ekonomipriset-2017
https://6702d.https.cdn.softlayer.net/2017/10/pop_ek_sv_17.pdf
http://www.telegraph.co.uk/business/2017/10/09/nobel-prize-awarded-us-behavioural-economist-richard-thaler/
https://www.theguardian.com/world/2017/oct/09/nobel-prize-in-economics-richard-thaler