Viljan att hjälpa andra (oavsett om det är på ditt jobb eller i andra sammanhang) beskrivs ofta med att vi är ”osjälviska”, “ställer upp på andra” eller till och med är ”uppoffrande”. Ungefär som att vi skulle förlora något på att ge någon hjälp. Men nu visar ny forskning att vi faktiskt själva har en hel del att vinna på att hjälpa till när någon behöver det:
De företag som i undersökningen uppmuntrade och stödde ett hjälpande beteende bland sina medarbetare presterade inte bara bättre, de fick även sina medarbetare att trivas bättre och stanna kvar längre. Ju mer motiverade medarbetarna var att hjälpa varandra, desto bättre blev deras samarbete och även resultaten av deras jobb.
I en annan undersökning, publicerad i Journal of Biobehavioral Medicine, tog man reda på vad som händer i hjärnan när vi hjälper andra. Det visade sig att aktiviteten i de delar av hjärnan som påverkar vår stressnivå minskar och aktiviteten i de delar som påverkar vårt belöningssystem ökar. Kort sagt – vi blir lugnare och nöjdare när vi kan vara till hjälp. Fördelarna med att ge hjälp visade sig även vara större än att få hjälp.
Så långt forskningen, men vad betyder den egentligen för dig i ditt jobb? Har du spelat fotboll eller sysslat med någon annan lagidrott så borde du veta. Hur många gånger har inte ett på pappret något sämre lag vunnit över ett bättre – därför att ”idag spelade vi som ett lag”? Och hur många gånger har inte ett lag som varit i en till synes säker ledning med tio minuter kvar, och plötsligt fått ett mål i baken, börjat agera som elva stressade spelare som glömt allt vad samarbete heter?
Att uppträda som ett lag och hjälpa varandra när det behövs har vunnit många matcher. Inte bara på idrottsplanen…