Så får du dina medarbetare att göra som du vill

Är du en snäll och omtänksam chef? Bra! Brukar du stötta dina medarbetare när de har det svårt och förlåta deras misstag? Ännu bättre! Känner de du jobbar med sig trygga och kan prata med dig om vad som helst? Bingo!

Att vara chef och ledare är i grunden väldigt enkelt. Du har egentligen bara en enda uppgift – att se till att ditt företag eller din avdelning levererar det den ska, eller helst ännu bättre. Bara sätta igång och jobba hårt så löser sig allt. Enkelt, eller hur?

Om det nu inte vore för en liten detalj – dina medarbetare. Alltid är det någon som sätter sig på tvären, någon som inte vill göra som du säger, någon som gör som du säger men gör det på fel sätt, någon som aldrig har några idéer, någon som har alldeles för många (och ogenomförbara) idéer, någon som inte kan samarbeta med någon annan, någon som alltid säger emot, någon som aldrig säger någonting…

Visst kan det kännas frustrerande när saker inte fungerar som du vill, när människor inte säger, tänker, gör eller uppför sig som du förväntar dig. Problemet är bara att det är få – om ens någon – som alltid tycker och tänker exakt som du själv. Människor är olika, tack och lov.

Om du verkligen menar allvar med att du vill få dina medarbetare på din sida får du nog börja med att ta rätt på vad – håll i dig nu – de förväntar sig av dig. Känns tanken obehaglig att det är du som ska förstå dem och inte tvärt om? Den känslan är begriplig men det är faktiskt en förutsättning att du kan förstå dina medarbetare för att du ska kunna utöva ett gott ledarskap

Emma Säppälä, doktor i psykologi och forskare vid Stanford University har tillsammans med Kim Cameron, professor i ledarskap och organisation vid University of Michigan, gått igenom vad de senaste årens forskning kommit fram till för att svara på frågan: Hur skapar man en positiv och hälsosam företagskultur? Där effektivitet och produktivitet går hand i hand med medarbetarnas välbefinnande? Kort sagt – vad är ett gott ledarskap?

I en artikel i Harvard Business Review ger de båda sin syn på vad som är viktigt för att skapa en positiv företagskultur och delar också med sig av några goda råd hur du som chef kan gå tillväga för att skapa bästa möjliga förutsättningar för din grupp, team, avdelning eller företag.

Här är de sex beteendena som, enligt den sammanlagda forskningen, är utmärkande för en både bra och effektiv arbetsplats:

• Vänskap: Alla är intresserade av, bryr sig om och tar ansvar för sina kollegor – även som vänner.
• Medkänsla: Alla stöttar varandra, är vänliga mot varandra och känner medkänsla när någon har problem.
• Förlåtelse: Alla har lätt att förlåta misstag och skyller inte misslyckanden på någon annan.
• Inspiration: Alla försöker inspirera sina kollegor.
• Meningsfullhet: Alla bidrar till att betona det meningsfulla i arbetsuppgifterna.
• Respekt: Alla behandlar varandra med respekt och visar tacksamhet, tillit och integritet.

Allt det där håller du säker med om. Men hur ska du då praktiskt göra för att lyckas få till ovanstående? Säppälä och Cameron har kommit fram till fyra områden där ditt beteende som ledare kan göra stor skillnad:

• Uppmuntra (och delta själv i) sociala kontakter på jobbet. Ju mer medarbetarna lär känna varandra, desto större chans är det att de också ställer upp och stöttar varandra. Dessutom finns det en lång rad av positiva hälsoeffekter av sociala band: lägre sjuktal, snabbare återhämtning efter sjukdom, mindre förekomst av depression, inlärningsförmågan ökar, minnet blir bättre, livslängden ökar… Och dessutom förbättras prestationsförmågan på jobbet.

• Var empatisk och visa att du känner med dina medarbetare. Flera undersökningar har visat att hur du uppträder som chef och ledare har stor betydelse för hur dina medarbetare uppträder. Empatiska chefer får empatiska medarbetare – oförskämda chefer får… ja, just det! Empati mellan människor ökar också motståndskraften i gruppen om det skulle bli lite tuffare tider.

• Ställ upp och hjälp till – även när du inte måste. Har du någon gång i ditt liv haft det besvärligt och oväntat fått hjälp att reda ut problemen – då känner du nog fortfarande tacksamhet mot den personen. Uppträder du på samma sätt mot dina medarbetare är chansen stor att du skaffar dig lojala vänner för lång tid framöver. De kommer också att lita på dig och bli mer samarbetsvilliga samt tycka att du är en bra chef. Men, ännu viktigare, de i sin tur kommer med stor sannolikhet att föra ditt beteende vidare och hjälpa sina kollegor. Win-win i dess bästa form, alltså…

• Prata med dina medarbetare – särskilt om de problem de har. Om dina medarbetare vågar ta upp sina problem och vågar be om hjälp har ni lagt en mycket bra grund för att utvecklas och prestera ännu bättre. Medarbetare som känner sig trygga vågar erkänna sina brister och kommer därför också att vara mer nyfikna på nya kunskaper och lära sig mer. 

Sammanfattar vi det forskarna kommit fram till skulle man kunna säga så här: Som du behandlar dina medarbetare kommer de att behandla dig. Konstigare än så är det faktiskt inte att få någon att göra som du vill...

Vilket får oss att komma att tänka på seriefiguren Bamse, världens starkaste björn. Du kanske kommer ihåg hans valspråk: ”Om man är stark måste man vara snäll”.

Omsatt till ledarskapsspråk blir det något i den här stilen: ”Om man har makt måste man vara empatisk”.

Missa ingen kunskap och insikter!

Vill du komma i kontakt med Nya Ledarskapet?

Kontakta oss för kostnadsfri information via formuläret.