Här är listan på de saker du som chef inte borde säga, men kanske säger ändå. Känner du igen dig?
Om du måste påminna dina medarbetare att det är du som är chef är du nog ingen bra sådan. I alla fall ingen bra ledare. Du kan vara helt säker på att dina medarbetare redan vet att det är du som är chef, det är snarare du själv som tvivlar på din egen kapacitet. Dessutom tystar du alla frågor eller invändningar som kan vara värdefulla för ett lyckat resultat. Lyssna istället på dina medarbetare och fråga vad du kan göra för att hjälpa dem.
Det är inte mitt fel
Nej, det kanske det inte är. Men om något går åt skogen på din avdelning är det i alla fall ditt ansvar. Om du skyller misstag på andra, eller oturliga omständigheter, har du gjort dig själv maktlös. Visa i stället att du tar ansvar, då har du möjlighet att hitta vägar som kan lösa problemet.
Ok, då gör jag det själv
När någon av dina medarbetare inte kan, är för långsam, inte verkar ha rätta viljan… då är det lätt att falla i göra-det-själv-fällan. Det kanske löser det akuta problemet, men sätter du det i system får du mångdubbelt större problem i en snar framtid. En bra ledare lägger i stället mycket kraft på att göra sina medarbetare bättre och mer självgående. Det kanske kostar en hel del energi till en början, men rätt snart betalar det sig. Med ränta!
Varför måste jag göra allt på det här stället?
Svaret på frågan har du i punkten ovan.
Det vet jag redan, jag har tänkt på allt
Ett effektivt sätt att ta död på dina medarbetares entusiasm och vilja och dela med sig av sina kunskaper är att själv visa sig på styva linan. Även om du tror att du vet, visa intresse och fråga vidare. Med stor sannolikhet får du faktiskt reda på någonting nytt. Om inte annat, så har du faktiskt fått dina medarbetare att känna sig både smarta och lyssnade på – två saker som garanterat får dem att växa.
Att misslyckas finns inte på kartan
Du kanske menar väl, men det du gör är att du sprider rädsla i din organisation – och rädda medarbetare är ju det sista du vill ha, eller hur? Det har sagts hur många gånger som helst men tål att upprepas: framgångsrika ledare (och företag) tillåter sina medarbetare att misslyckas. Det viktiga är om de lär sig något av sina misslyckanden.
Så brukar vi inte göra här
Grattis! Om du verkligen vill stoppa all utveckling har du hittat helt rätt metod. Du har just sagt nej till nytänkande, kreativitet, flexibilitet och innovationskraft. Bland mycket annat. Men om du nu ändå råkar säga det till dina medarbetare kan du snabbt fortsätta med “…men det låter intressant, kan du berätta lite mer”.
Jag vill inte höra några dåliga nyheter idag
Nej, ingen vill väl ha dåliga nyheter. Men de dåliga nyheterna försvinner ju inte bara för att du inte vill höra dem, risken är att du bara sopar dem under mattan. Som chef och ledare borde du vara den förste som får höra de dåliga nyheterna så att du har möjlighet att agera så snabbt som möjligt.
Hur lätt tror du att det är att vara chef på det här stället?
Prata aldrig illa om din arbetsplats – ditt jobb, dina medarbetare, din chef, dina kunder… Ditt ledarskap bygger på förtroende och i den stund du börjar prata illa om din arbetsplats eller de som jobbar där naggas ditt förtroende i kanten. Ok, ibland blir frustrationen för stor och allt måste ut. Men ta det med din partner, en nära vän, din terapeut – inte dina medarbetare.
Har du några egna förslag på sånt en chef ska undvika att säga? Förutom rena förolämpningar, hot, högljudda utskällningar etc som självklart inte hör hemma i ett bra ledarskap.