Se upp för dina osynliga karriär-dödare!

Picture

När du tänker på ordet karriär, vad tänker du på då? Att bli befordrad? Att få högre lön? Mer ansvar? Det är klart att de stora målen är viktigast – men för att nå dem måste du även ha koll på några små, men kritiska, detaljer. Ett antal vanor som lätt kan bli till ”karriär-dödare”…

Du är säkert bekant med uttrycket ”liten tuva stjälper ofta stort lass”. I det här fallet är tuvorna små, för det mesta osynliga, vanor du lagt dig till med. Eller rättare – osynliga för dig men fullständigt uppenbara för din omgivning. Det värsta är att bara en eller ett par sådana dåliga vanor kan sätta käppar i hjulet på din karriär.

Psykologen och författaren Amy Morin delar i tidskriften Psychology Todag med sig av ett antal sådana vanor som du ska vara vaksam för. Här är hennes ”karriär-dödare”:

Att gnälla för mycket. Visst kan du påtala fel och brister på din arbetsplats, det kan till och med uppskattas av både chefer och medarbetare. Men om du sätter gnällandet i system, om din omgivning börjar förvänta sig gnäll så fort du öppnar munnen är du illa ute. Antingen får du aktivt försöka ändra på det du tycker är fel eller så får du ändra din attityd. Ingen gillar ju en gnällspik…

Att inte säga sin mening. Att hålla med hela tiden innebär att du inte är någon ledare, snarare en följare. Säg din ärliga mening, även när den går stick i stäv med din chef. Men gör det på ett trevligt sätt. Respektera både din egen åsikt och din chef eller medarbetare.

Att prata utan att lyssna. Du kanske vet bäst hur saker och ting ska göras, men om du inte tar in andras idéer utan alltid försöker trumfa igenom dina egna kommer du att bli betraktad som en besserwisser. Försök istället att lyssna vad andra har att säga, du kommer garanterat att lära dig ett och annat.

Att skylla egna misstag på andra/annat. Vi misslyckas alla då och då, men om du vid varje sådant tillfälle försöker ursäkta dig med att det var någon annans fel är du inne på fel spår. Ta istället ansvar för ditt misstag och lär av det. På så sätt får du respekt av din omgivning.

Att inte kunna ta kritik. Om någon ger dig negativ kritik är det lätt att gå i försvarsställning. Det är ett dumt sätt att hantera feedback. Även om du inte håller med om kritiken, ta dig tid att verkligen lyssna på vad den går ut på innan du avfärdar den. Även här finns det möjligheter att lära sig ett och annat, sa saker från ett annat håll.

Prata illa om dina medarbetare. Det kan vara lätt hänt att fälla en ogenomtänkt kommentar om någon på din arbetsplats. Du kanske inte ens menar något illa. Men ett sådant beteende  kan lätt slå tillbaka mot dig själv – och nu är det dig folk pratar illa om. Följ istället devis ”om du inte kan säga något gott om en person, säg då ingenting alls”.

Att vara pessimist. Att påpeka risker med ett projekt kan givetvis vara till nytta för att inte hoppa i galen tunna. Men om du ständigt bara ser problemen så missar du ju möjligheterna. Visa istället lite tillit till det som föreslås och tvinga dig själv att se de positiva sidorna. Dessutom kan ett pessimistiskt beteende sänka moralen hos resten av medarbetarna.

Att inte vara social. Om du aldrig svarar på andras email eller meddelanden, alltid dissar andras idéer eller tycker att de flesta inte går att samarbeta med kanske du ska fundera på hur det står till med din sociala kompetens. Mängder av forskning visar att just social kompetens är nyckeln till framgång för de flesta företag. Och för dig själv.

Missa ingen kunskap och insikter!

Vill du komma i kontakt med Nya Ledarskapet?

Kontakta oss för kostnadsfri information via formuläret.