Sju bra ledarstilar – vilken är du?

 
Om du är som de flesta andra chefer och ledare tycker du förmodligen att vissa av dina arbetsuppgifter tar lång tid och kostar mycket energi. Medan andra uppgifter går lätt som en plätt. Det kan beror på vilken ledarstil du har…

Enligt flera amerikanska undersökningar tycker runt 40 procent av näringslivets chefer att de inte klarar av sina jobb som de borde. De anställda håller med, ungefär lika många tycker att deras chefer inte håller måttet. I båda fallen hänvisar de som svarat till brister i ledarskapet.

Dystra siffror, kan tyckas. Men enligt Jim Morris, författare, talare och lärare i ledarskapsfrågor är det kanske inte så konstigt. De flesta chefer utövar sitt ledarskap utifrån en ”mall”, en ledarstil de har lärt sig och sedan håller fast vid. Men en enda ledarstil passar inte i alla de situationer som kan uppstå i dagens företag. Chefer borde i stället bli lite bättre på att kombinera olika ledarstilar utifrån vad som krävs i olika sammanhang.

I tidskriften Forbes delar Jim Morris med sig av sina erfarenheter. Enligt honom finns det sju olika ledarstilar, alla med sina fördelar och nackdelar. Vilken ledarstil känner du igen dig i? Och vilken, eller kanske vilka, skulle du ha nytta av att lära dig lite mer om?

Här är de sju ledarstilarna:

Gurun
Du är helt enkelt en expert inom det område du jobbar, du kan alla delar av arbetet från grunden. Medarbetare kommer ofta och frågar dig om råd och du delar välvilligt med dig av din kunskap och erfarenhet. Fördelar: Om tiden är knapp och det måste gå undan är det här förmodligen bästa sättet att få jobbet gjort. Nackdelar: Du kan lätt halka in i en vana av att alltid veta bäst och inte bry dig om vad dina medarbetare tycker.

Ifrågasättaren
Du är Guruns raka motsats. Expertkunskap är inte ditt område, du litar i stället på din förmåga att ifrågasätta och utmana invanda mönster för att hitta nya och bättre lösningar. Fördelar: Den här stilen fungerar när dina medarbetare är fulla av både självförtroende och kunskap och tål att bli utmanade av dig för att göra ett ännu bättre jobb. Nackdelar: Är dina medarbetare däremot lite osäkra, blyga och kanske känsliga för kritik är det här en stil du ska undvika till varje pris.

Orkesterledaren
Du ser alla, får alla engagerade och tycker alla är lika viktiga. Fördelar: Du tar tillvara alla medarbetares talanger (som du ser dem) och fördelar arbetsuppgifterna därefter. Din förmåga att  bygga relationer mellan medarbetarna resulterar i ett ökat engagemang. Nackdelar: Om du inte uppfattar dina medarbetare rätt, till exempel att någon vill växa eller göra andra saker och du inte svarar upp mot de önskningarna kan du få problem.

Normgivaren
Du har disciplin, ansvar och hårt arbete som dina ledord. Du sätter vanligtvis upp höga, för att inte säga svåra, mål för både dig själv och din omgivning. För dig handlar allt – allt! – om kvalitet. Fördelar: Eftersom du är tydlig med vad du kräver av dig själv kan du också kräva samma sak av dina medarbetare. Du lever som du lär, och det bygger förtroende. Nackdelar: Om du sätter för höga mål är risken stor att du får dina medarbetare att känna sig misslyckade.

Utvecklaren
Du gillar att vara en mentor åt dina medarbetare, du coachar dem så att de lär sig mer och på så sätt ökar du kvaliteten och arbetsförmågan hos hela din organisation. Fördelar: Genom att tala om vad som ska göras, men inte alltid hur det ska göras, får du dina medarbetare att utvecklas efter eget huvud. Nackdelar: Långt ifrån alla vill utvecklas, förbättras, lära sig mer… de vill bara göra sitt jobb. Och så kommer du där med ditt snack…

Idealisten
Som idealist vågar du drömma om en bättre framtid – även när det ser svårt ut och du inte har alla svaren. Du jobbar efter mottot “det måste bara gå att skapa en bättre morgondag”! Fördelar: Om du är duktig i den här ledarstilen kan du skapa engagemang även när allting talar emot att ni ska lyckas. Den inställningen kan rubba berg! Nackdelar: Det är lätt hänt att dina fina visioner betraktas som alltför orealistiska. Det finns ju, trots allt, en hård verklighet därute.

Klippan
Du ändrar sällan på något, det händer inte mycket kring dig – du är tålmodig och konsekvent. Fördelar: Dina medarbetare vet var de har dig, du är närvarande och ger raka besked (samma som alltid) och du inger trygghet. Nackdelar: Eftersom förändring knappast är din passion kommer du att missa de flesta möjligheter som dyker upp, för både dig själv och ditt företag.

Ok, vilken av ledarstilarna är du? (Om du inte är säker kan du alltid fråga dina medarbetare, de vet…). Sedan kan du fundera på vilka stilar du skulle vilja vara mer av – men kom ihåg att det är både oönskat och omöjligt att vara alla på samma gång.

Ibland måste man bestämma sig och leva med det. Det kanske inte är så konstigt att det är svårt att vara en bra ledare…

 

Missa ingen kunskap och insikter!

Vill du komma i kontakt med Nya Ledarskapet?

Kontakta oss för kostnadsfri information via formuläret.