Skratta gärna – men glöm inte att tänka efter

Tror du att chefer med ovanliga förnamn också väljer ovanliga affärsstrategier? Eller att bästa sättet att befordra medarbetare är att låta slumpen avgöra? Då har du en del gemensamt med vissa forskare…

Sommaren är här och för många av oss hägrar några välbehövliga semesterveckor efter ett år som gått i pandemins tecken. Ett virus har hållit släkt, vänner och arbetskamrater åtskilda och man kan misstänka att det inte har funnits så många tillfällen till skratt som vi skulle behöva.

Så låt oss försöka råda bot på det. Det här är sista blogginlägget inför sommaruppehållet och det är ett bra tillfälle att försöka locka fram lite skratt, eller i alla fall några leenden, hos dig som läser det här. Till vår hjälp tar vi Ig Nobel Prize, ett pris som instiftades 1991 och delas ut årligen i många olika kategorier. Målet är att belöna forskning som ”först får oss att skratta till – och sedan att tänka efter”. Det handlar alltså om seriös forskning vid kända universitet och lärosäten, som vid en första anblick kan verka lite udda.

Vi har givetvis valt ut sådan forskning som på ett eller annat sätt har med ledarskap att göra. Här kommer några ögonbrynshöjare från vetenskapens underbara värld de senaste 30 åren: 

Voodoo som hämnd på en elak chef! 

Att som medarbetare utsättas för en oförrätt av sin chef är naturligtvis inte roligt och många går och ruvar på hämnd. Men att fysiskt hämnas på chefen är ingen smart idé. Bättre är då att utöva lite voodoo, enligt forskare på flera universitet i Kanada och USA. De fann nämligen att om den utsatte gick lös på en voodoo-docka, som alltså fick representera chefen, så kände medarbetaren både upprättelse och lindring. 

Naturkatastrofers betydelse för vd:ars risknivå! 

Forskare vid bland annat University of Cambridge har undersökt hur naturkatastrofer (t.ex. jordbävningar, skogsbränder, vulkanutbrott) under uppväxtåren påverkat vd:ars syn på risk. De har kommit fram till att vd:ar som varit med om naturkatastrofer med dödlig utgång i tidiga år blir mindre riskbenägna än de som klarat sig bättre undan. Slutsatsen forskarna drar är att när företag ska rekrytera en ny vd bör de ta en titt på vad som hände kandidaterna mellan fem och femton års ålder. Allt för att avgöra vilken risknivå den nye chefen kan tänkas ha. 

Låt slumpen avgöra vem som får jobbet! 

Att befordra en duktig medarbetare till en högre nivå är inte bästa och mest effektiva sättet att hitta rätt när en tjänst ska tillsättas, enligt forskare vid universitetet i Catania, Italien. Anledningen är att den kompetens som krävs på det nya jobbet ofta är helt annorlunda än den kompetens som ursprungligen gjorde medarbetaren framgångsrik. Genom att ha utfört en mängd simuleringar av olika strategier tror sig forskarna ha hittat den bästa lösningen – att låta slumpen avgöra! Att lotta ut tjänsterna är alltså vägen till framgång. Ett snarlikt alternativ som också fungerar, enligt forskarna, är att varannan gång utnämnda den kandidat man tror är bäst lämpad och varannan gång den sämst lämpade.

LÄS OCKSÅ: Konsten att bli kvitt en dålig vana – och skaffa en ny och bättre

Sent ska syndaren vakna! 

Att ha självförhärligande narcissister eller manipulativa psykopater i personalen kan ställa till problem på vilken arbetsplats som helst. Forskare vid universitet i Storbritannien och Australien har studerat just sådana personligheter och funnit ett samband med deras sovvanor. De kom fram till att narcissister och psykopater var mer benägna att gå och lägga sig sent än människor utan sådana personlighetsdrag. 

Ovanliga namn ger ovanliga strategier! 

Forskare vid Arizona State University lät undersöka 1172 amerikanska företags strategier under 19 år och tog sedan reda på samtliga vd:ars förnamn. De visade sig att vd:ar med ovanliga förnamn i mycket högre grad också använde ovanliga affärsstrategier jämfört med vd:ar med vanliga förnamn. Förklaringen forskarna ger är att barn med ovanliga förnamn ofta ses som lite annorlunda av sina kamrater och därför också utvecklar en syn på sig själva som lite annorlunda, vilket även formar deras vuxna liv. Forskarna tycker att upptäckten kan vara en viktig faktor när det är dags att rekrytera ny vd. Ett företag som går dåligt och vill förändra sin strategi kan alltså ha nytta av en vd med ovanligt förnamn medan ett företag som vill hålla sig till beprövade metoder hellre bör välja en vd med ett namn som inte sticker ut.

Tja, vad tror du själv om dessa forskningsresultat? Visst kan man fnissa lite åt dem, tycka att de är udda och undra om de någonsin kommer att få minsta betydelse. Men samtidigt – en av forskningens grundbultar är att förutsättningslöst och med nyfikenhet hitta ny kunskap. Nyttan visar sig ofta längt senare när man lärt sig att använda den nyvunna kunskapen.

Till exempel fanns det många, inklusive en svensk minister, som i mittan av 1990-talet avfärdade internet som en fluga som snart skulle blåsa förbi… 

Vilket leder oss till den självklara slutsatsen: Om du gör och tänker som du alltid har gjort, får du de resultat som du alltid har fått. Vill du däremot uppnå förändring gäller det att ha ett öppet sinne och våga utmana dina (tanke)vanor 

Att lotta ut nya jobb är kanske inte en så dum idé. Eller… Vi får se.

Med dessa ord vill vi önska alla en härlig sommar – vare sig du heter Maria eller Mikael, Mireya eller Morris (eller något annat), vare sig du praktiserar voodoo mot din chef eller inte, vare sig du går och lägger dig tidigt eller sent…

Hoppas vi ses igen i slutet av augusti!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa ingen kunskap och insikter!

Vill du komma i kontakt med Nya Ledarskapet?

Kontakta oss för kostnadsfri information via formuläret.