Det finns fördelar med att skryta – om du gör det på rätt sätt

Händer det att du skryter ibland? Ingen fara, det kan faktisk finnas stora fördelar med att skryta bara du gör det på rätt sätt, visar forskningen. Men det finns också en hel del fallgropar…

Du har säkert hört uttrycken ”eget beröm luktar illa” och ”högmod går före fall”. Bägge uttrycken säger oss att vi inte ska gå omkring och meddela vår omgivning om vår förträfflighet –  då kan det gå illa. Men är det så? Nej, inte riktigt. Men kanske ändå. Eller, det beror lite på…

Forskare vid Brown University, USA, har försökt ta reda på hur det står till med vårt förhållande till skryt och självförhärligande. Det de kommit fram till förmedlas av bland andra Psychology Today och Inc och resultatet kan väl sägas vara både självklart och överraskande.

En studiegrupp på närmare 200 personer fick ta del av olika historier där människor hade deltagit i ett test och sedan fick berätta om hur de trodde de hade lyckats. Historierna kom i fyra olika versioner:

1. De som berömde sig själva för att ha lyckats bra – och också verkligen gjort bra ifrån sig.
2. De som påstod sig ha lyckats bra – men i själva verket hade presterat dåligt.
3. De som sa sig ha lyckats dåligt – men tvärt om klarat sig bra.
4. De som trodde att de lyckats dåligt – och också hade gjort det.

Studiegruppen fick nu ta ställning till vad de tyckte om personerna de just hört, på två områden: Vilka ansåg de vara mest kompetenta och kunniga? Vilka tyckte de var trevligast, mest trovärdiga och mest etiska/moraliska?

När det gällde kompetens visade det sig – kanske föga förvånande – att de som berömde sig själva och även hade lyckats bra (grupp 1) framstod som mer kompetenta och kunniga än övriga grupper. Alltså även mer kompetenta än grupp 3, trots att de hade lyckats lika bra men inte trott sig själva om det.

Men när det kom till etik och moral var både grupp 3 och grupp 4 studiegruppens favoriter. Sämst tyckte de om grupp 2, de som skröt om att de lyckats bra men presterat dåligt.

Forskarnas slutsats kan sammanfattas ungefär så här:

Om du vill framstå som kompetent – framhåll gärna dina kunskaper, men se för allt i världen till att du kan backa upp dem med handfasta bevis. Tomt prat och överdrifter slår alltid tillbaka mot dig.

Om det istället är viktigt att bygga bra relationer, trovärdighet och framstå som etisk/moralisk ska du ta det lugnt med ditt skryt och inta en mer ödmjuk attityd.

En knepig situation för inte minst ledare som väl vill framstå som både kompetenta och etiska. Men det finns några knep du kan tänka på för att uppnå full skryteffekt – utan att verka skrytig:

• Låt fakta tala för sig självt. Om du t.ex. som ny chef har vänt dåliga siffror till mycket bra siffror på ett år säg då inte ”Tack vare mig gör vi nu all time high”. Säg istället ”På ett år har vi lyckats vända dåliga siffror till all time high”. De som lyssnar räknar nog själv ut vad den fantastiska förvandlingen kan bero på. Och att byta ut ”Jag…” mot ”Vi…” är ett säkert sätt att få med sig andra.

• Ge rikligt med cred. Med stor sannolikhet har många andra bidragit till din framgång – medarbetare, kollegor, vänner, familj. Glöm inte bort att ge dessa människor välförtjänt cred ”Det är mycket tack vare er som jag/vi har lyckats med…” kan vara lämpligt att säga.

• Bagatellisera inte din egen insats. Att säga ”Äsch, det var hur enkelt som helst” när du har gjort något riktigt bra får andra (som inte lyckats med det du gjort) att känna sig dåliga och du framstår närmast som arrogant. Berätta istället hur kämpigt det faktiskt var och hur mycket jobb du lagt ner för att lyckas. Människor uppskattar alltid en riktig kämpe.

• Förminska inte andra. När du gjort något du känner dig stolt över, undvik att jämföra dig med andra som inte lyckats lika bra. ”I år har jag sålt för mer än tio miljoner kronor” är helt ok att säga men om du tillägger ”…och det har ingen annan på företaget lyckats med” framstår du bara som ogin och elak.

• Försök inte verka ödmjuk. Det finns ett uttryck på engelska, ”humblebragging”, som betyder att samtidigt som du berättar om något fantastiskt du uppnått försöker du ändå verka ödmjuk eller klaga. Om du säger ”Nu när jag vunnit tio miljoner på lotteri har jag upptäckt hur mycket bekymmer det är att vara rik” kommer du inte att skaffa några nya vänner, du blir istället betraktad som oärlig (oavsett om din nyvunna rikedom faktiskt inneburit en massa bekymmer).

Att skryta på rätt sätt är alltså en konst. Vilket för oss över till den egentliga anledningen till detta blogginlägg. Här kommer den:

Nya Ledarskapet öppnar i dagarna ett kontor i London. Det är vår första etablering utomlands och ingår i vår strategi att bli ett internationellt ledarskapsföretag. Vi vill rikta ett stort tack till alla våra kunder och företag som valt att jobba med oss. Ni har gjort det möjligt för oss att ta det här steget. Stort tack!

Skryt? Javisst! Men vi hoppas att vi gjorde det på någorlunda rätt sätt…

PS. Den som vill läsa lite mer om vår etablering i London kan göra det här.

Missa ingen kunskap och insikter!

Vill du komma i kontakt med Nya Ledarskapet?

Kontakta oss för kostnadsfri information via formuläret.