Hur du reagerar och vad du säger när du får feedback spelar nämligen stor roll för hur du kan utveckla ditt ledarskap. Enligt Rodger Dean Duncan, organisationsexpert, författare och kolumnist i affärstidningen Forbes, är konsten att ta till sig feedback helt avgörande för dina prestationer. Vill du prestera ditt allra bästa ska du inte bara tacksamt ta emot feedback, du ska så fort du får chansen aktivt söka feedback. Eller som Rodger Dean Duncan uttrycker det: “Feedback is the breakfast of champions.”
Om du är en bra chef och ledare är du säkert van att ge feedback till andra. Men – handen på hjärtat – hur bra är du på att skaffa feedback för dig själv? Många tycks leva efter uttrycket ”hälsan tiger still”, dvs hör du ingenting så är det väl bra. Om vi får positiv feedback blir vi naturligtvis glada men det kan lätt stanna vid att vi förminskar vår egen prestation (“äsch, så bra är det väl inte…”) och hör vi något negativt om vår insats är det lika lätt att gå i försvarsställning och börja argumentera emot eller rent av bli arg.
Men hur blir man då bra på att skaffa feedback från sin chef, sina medarbetare, kollegor, kontakter, vänner… Rodger Dean Duncan menar att det är speciellt fem saker vi kan tänka på:
1) Fråga! Utan frågor får du inga svar. Be ärligt och uppriktigt din omgivning om deras åsikter om både hur du sköter ditt arbete och ditt ledarskap. Om du inte är van att fråga efter feedback så är troligtvis din omgivning inte van att ge den heller.
2) Lyssna! Det räcker inte med att höra – du måste lyssna också, vara intresserad av att verkligen få veta vad den du pratar med har att säga. Du ska förmedla en verklig känsla att ”jag bryr dig om dina åsikter, jag bryr dig om dig”. Du lyssnar för att lära och förstå, inte för att kunna ge motargument.
3) Fråga ännu mer! Släpp inte taget vare sig det är positivt eller negativt. Exakt vad är det som var bra eller dåligt? Hur går det att göra (ännu) bättre? Be den du pratar med vara så detaljerad som möjligt. Håll igång samtalet, du kommer garanterat att få veta saker du har nytta av.
4) Argumentera eller döm inte! Respektera den andres åsikter, vare sig du håller med eller inte. Ger någon negativ kritik, be vederbörande att förklara utförligt vad hen menar. Tänk efter om det ändå kan ligga något i det och vad du i så fall kan göra åt det. Försöker du övertyga den andre om att hen har fel är risken uppenbar att du aldrig mer får feedback från den personen.
5) Var tacksam! Det är faktiskt en gåva du får när någon ger dig feedback, du får ju information du kan använda till att bli bättre. Visa att du uppskattar den gåvan, på samma sätt som när du får en present på din födelsedag!
Nästa gång dina medarbetare eller din chef har något att säga om ditt arbete eller ditt ledarskap – fånga tillfället. Det kan vara början på en ny och produktiv vana.