Här är listan på de saker du som chef inte borde säga, men kanske säger ändå. Känner du igen dig?
Om du måste påminna dina medarbetare att det är du som är chef är du nog ingen bra sådan. I alla fall ingen bra ledare. Du kan vara helt säker på att dina medarbetare redan vet att du är chef, det är snarare du själv som tvivlar på din kapacitet. Dessutom tystar du effektivt alla frågor eller invändningar som kan vara värdefulla för ett lyckat resultat. Lyssna istället på dina medarbetare och fråga vad du kan göra för att hjälpa dem.
”Det är inte mitt fel”
Nej, det kanske det inte är. Men om något går åt skogen på din avdelning är det i alla fall ditt ansvar. Ta det ansvaret. Om du skyller misstag på andra, eller oturliga omständigheter, har du gjort dig själv maktlös. Visa istället att du tar ansvar, då har du möjlighet att hitta vägar som kan lösa problemet.
”Ok, då gör jag det själv”
När någon av dina medarbetare inte kan, är för långsam, inte verkar ha rätta vilja…, då är det lätt att falla i göra-det-själv-fällan. Det kanske löser det akuta problemet, men sätter du det i system får du mångdubbelt större problem i en snar framtid. En bra ledare lägger istället mycket kraft på att göra sina medarbetare bättre och mer självgående. Det kanske kostar mycket energi till en början, men rätt snart betalar det sig. Med ränta.
”Varför måste jag göra allting själv på den här arbetsplatsen?”
Svaret på frågan har du i punkten ovan.
”Det vet jag redan, jag har tänkt på allt”
Ett effektivt sätt att ta död på dina medarbetares entusiasm och vilja att dela med sig av sina kunskaper är att själv visa sig på styva linan. Även om du tror att du vet, visa intresse och fråga vidare. Med stor sannolikhet får du faktiskt reda på något nytt! Om inte, så har du i alla fall fått din medarbetare att känna sig både smart och lyssnad på – två saker som garanterat får hen att växa.
”Att misslyckas finns inte på kartan”
Du kanske menar väl, men det du gör är att du sprider rädsla i din organisation – och rädsla är ju det sista du vill ha, eller hur? Det har sagts hur många gånger som helst men tål att upprepas: framgångsrika ledare (och företag) tillåter sina medarbetare att misslyckas. Det viktiga är om de lär sig något av sina misslyckanden…
”Så brukar vi inte göra här”
Grattis! Om du verkligen vill stoppa all utveckling har du hittat helt rätt. Du har just sagt nej till nytänkande, kreativitet, flexibilitet och innovationskraft. Bland mycket annat. Så vill du naturligtvis inte göra. Men om du ändå råkar säga det till din medarbetare kan du fortsätta med ”…men det låter intressant, kan du berätta lite mer?”
”Jag vill inte höra några dåliga nyheter idag”
Nej, ingen vill väl höra dåliga nyheter. Men de dåliga nyheterna försvinner ju inte bara för att du inte vill höra dem, risken är då att de sopas under mattan. Som chef och ledare borde du väl vilja vara den förste som får höra de dåliga nyheterna istället för att dina medarbetare försöker gömma dem för dig.
”Hur lätt tror du det är att vara chef på det här stället?”
På ditt jobb får du aldrig prata skit om din arbetsplats. Eller ditt jobb. Eller dina medarbetare, din chef, dina kunder… Ditt ledarskap bygger på förtroende och i den stund du börjar prata illa om din arbetsplats eller de som jobbar där raseras ditt förtroende. Ok, ibland blir frustrationen för stor och allt måste ut. Men ta det med din man/fru, en nära vän, din terapeut – inte dina medarbetare!
I den här listan har vi uteslutit rena förolämpningar, hot, högljudda utskällningar etc som kan tyckas självklara. Men det finns säkert fler saker som en chef inte borde säga. Har du några förslag?