Hur tycker du en riktigt bra chef ska vara? Alltså, inte bara för sig själv utan även för sina medarbetares välbefinnande och företagets bästa? Forskare tror sig ha hittat svaret…
Chefsrollen har förändrats rätt mycket de senaste decennierna. Det där med att ”peka med hela handen” har sakta men säkert ersatts av ett mer inkluderande och coachande ledarskap. Chefen har gått från att vara en general som delar ut order till att agera som lagledare och motivera sina medarbetare och få dem att växa.
Men exakt vilka ledaregenskaper ska då en bra chef ha idag? Forskare vid University of Exeter (Storbritannien) har undersökt just detta. De har i en så kallad meta-studie gått igenom runt 130 tidigare forskningsprojekt i ämnet och deras slutsatser presenterades i slutet av april i den vetenskapliga tidskriften Journal of Occupational and Organizational Psychology.
Med forskarnas egna ord lyder den viktigaste slutsatsen så här: ”Chefer som sätter sina medarbetare i första rummet förbättrar också sina affärer”.
Du ska, enligt forskarna, helt enkelt ”vara en tjänare till dina medarbetare” (servant leader) så att de har möjlighet att bli självständiga och kunna utvecklas. På så sätt skapar du en positiv arbetskultur där medarbetarna mår bra, trivs och känner sig motiverade. På köpet blir de mer kreativa och produktiva.
Framförallt är det tre egenskaper som krävs av dig som chef för att lyckas med detta:
• Du ska vara empatisk. Det innebär att du förstår hur dina medarbetare känner sig och har det. Men det räcker inte med det, du ska också kunna relatera till deras känslor utan att döma, även om du inte håller med.
• Du ska ingjuta förtroende. Här handlar det om flera saker. Du ska veta vad du pratar om så att du uppfattas som trovärdig (alltså ha kunskap när du öppnar munnen, annars blir du avslöjad), vara pålitlig (dvs verkligen göra det du säger att du ska göra och hålla ditt ord) samt ha integritet (stå upp för dina värderingar och dina medarbetare).
• Du ska vara genuint intresserad av dina medarbetare. Bygg relationer med dina medarbetare – lyssna på dem, fokusera på dem, uppmärksamma dem, beröm dem… Det är inte du som ska glänsa, det är dina medarbetare.
Forskarna anser att sambandet mellan att vara en “servant leader” och produktivitet hos medarbetarna är så starkt att de rekommenderar företag att utbilda sina chefer för att stärka just de egenskaperna.
Vilket vi på Nya Ledarskapet noterar med en viss tillfredsställelse…