Hur var din senaste arbetsdag? Spännande, tråkig, som vanligt, rent förfärlig – eller en blandning av allt detta? Oavsett hur du svarar är det troligt att din nästa arbetsdag blir likadan…
Arbetslivet är väl för de flesta av oss precis som livet i övrigt. Ibland tycks allt gå ens väg och vi lyckas med det mesta. Andra dagar tar det emot ordentligt och problemen tycks aldrig ta slut. Men för det mesta rullar det väl på med både med- och motgångar.
Det är i varje fall vad ett forskarlag vid Virginia Commonwealth University kommit fram till. De har gått igenom ett stort antal undersökningar där anställda har fått beskriva hur deras arbetsdagar sett ut och hur såväl negativa faktorer (t.ex. stress och konflikter) som positiva faktorer (t.ex. tydliga mål och bra arbetsledning) påverkade deras kreativitet och i förlängningen deras prestationer.
Forskarna kom fram till att det finns fem olika typer av arbetsdagar:
• Hemska dagar. Dessa dagar består av en uppsjö av negativa faktorer för den anställde – konflikter, tidspress, dåliga attityder från arbetskamrater, chefer och kunder osv. De positiva faktorerna lyser med sin frånvaro. Kreativiteten hos de anställda är nästan på nollpunkten. Lyckligtvis är dessa dagar rätt sällsynta, endast 8 procent, enligt forskarna.
• Oengagerade dagar. Här handlar det om dagar som inte bjuder på särskilt mycket positivt, men inte heller på mycket negativt – kort sagt, de är lika spännande som att se målarfärg torka De här dagarna upplevs som tråkiga och ointressanta och kreativiteten är därför låg. Men tack och lov är dessa dagar inte heller så många, runt 10 procent.
• Typiska dagar. Roliga och stimulerande uppgifter blandas med problem och hinder – en vanlig dag på jobbet alltså. Kreativiteten är ibland högre, ibland lägre. Det här är, som namnet antyder, den vanligast förekommande arbetsdagen, 34 procent.
• Perfekta dagar. Nu pratar vi om kreativitet! Allt verkar möjligt och hinderna är få, om ens några alls. Skulle det dyka upp ett problem är det lätt att lösa. Intressant med dessa dagar är också att de ofta innehåller en viss grad av tidspress, men inte värre än att det är hanterbart. Kreativitetsfaktorn är mycket hög. De här dagarna utgör en knapp tredjedel, 30 procent.
• Krisdagar. En mix mellan hemska dagar och perfekta dagar. Problemen hopar sig och blir akuta, men lösningarna finns där också någonstans. Frustrerande och stimulerande, förtvivlan och hopp – på samma gång. Dessa dagar utgör ungefär 19 procent. Kreativiteten är hög.
Kreativiteten är alltså högst när vi har perfekta dagar och lägst när vi har hemska dagar. Det hade nog vem som helst kunnat räkna ut, men det är inte det som är poängen.
LÄS OCKSÅ: Tar det emot att ge feedback? Här är förklaringen!
De procentsatser forskarna har kommit fram till är ett genomsnitt och inget som gäller för varje enskild medarbetare. Några kan ha största delen av sin arbetstid i perfekta dagar medans andra fastnar i oengagerade dagar eller, ännu värre, hemska dagar. Och den som haft ett tillräckligt antal dåliga dagar löper risk att bli kvar där en lång tid, enligt forskarna.
Vad är det då som gör att medarbetare känner sig stimulerade att göra ett bra jobb, att engagera sig i sin arbetsplats och aktivt bidra till både ett bra resultat och en sund arbetsmiljö?
Det är naturligtvis väldigt svårt att svara på men vi kan nog få en liten ledtråd från en undersökning som presenterades av research-företaget Great Place to Work ifjol.
De ställde den här frågan till ett stort antal anställda, och de som deltog kunde svara med egna ord (alltså inga färdigskrivna svarsalternativ):
“Vad är det viktigaste som din chef eller ditt företag kan göra för närvarande som skulle få dig att producera ett bra arbete?”
Där fanns svar som ”ingenting, jag kan motivera mig själv” (13 procent), ”låt mig jobba mer självständigt” (12 procent). ”ge mig högre lön” (7 procent) samt många andra förslag.
Men det svar som var överlägset vanligast (37 procent) lät ungefär så här:
”Jag vill bli sedd och uppskattad”.
Kanske något att tänka på för alla som är chefer och ledare. Och för alla andra med, för den delen…
BLI EN ÄNNU BÄTTRE LEDARE: Här finns utbildningen för dig som vill vässa ditt ledarskap